Copycat

28 04 2010

Ofte kan man la seg inspirere av andres bilder til å prøve å få til tilsvarende selv. Ofte kan man få en ny ide bare av en detalj i bildet eller man kan spinne videre på en stemning man finner i bildene. Men av og til har jeg funnet bilder jeg liker og kopiert dem rått.

Fordelen med denne måten å ta bilder på er at resultatet ikke nødvendigvis ikke er det viktigste, men prosessen. Jeg lærer utrolig mye på å analysere andres bilder for så å prøve å gjenskape dem. Man må tenke på lys, oppsett, stemning, timing osv.

Man blir også mer opptatt av detaljene. Når jeg fant fram bildene nå la jeg merke til hvor mye saftigere tomatene ser ut på orginalbildet nedenfor enn på mitt. Orginalen hadde påpenslet olje og ikke så store krydderbiter.  På mac-bildet ser jeg at fingrene kommer tydeligere fram enn på mitt. Vignetten skaper også en annen stemning i bildet.

Her er to eksempler. Mine bilder til høyre.

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

